Prezenty Biznesowe cz. 1 Kontrahenci

  Porady Biznesowe

5 zasad savoir-vivre'u w upominkach biznesowych

Prezent dla VIP-a, kontrahenta, klienta

Dobór odpowiedniego upominku biznesowego to stąpanie po kruchym lodzie, na którym nie trudno o trudną do naprawienia niezręczność. Prezenty firmowe należy traktować jako inwestycję w pozytywne relacje z kontrahentem, które mogą wpłynąć na jego przyszłe decyzje biznesowe. Krótko mówiąc, obdarowywanie partnerów w interesach ma czysto pragmatyczny cel i w odróżnieniu od upominków wręczanych bliskim, nie jest wyrazem naszych uczuć względem obdarowywanego.

Nie mając emocjonalnego związku i niemal nie znając osoby, dla której szykujemy prezent łatwo o nietakt, który w biznesie może mieć wymierne finansowe konsekwencje. Ten tekst ma na celu ułatwienie Państwu podjęcie decyzji co do doboru upominku dla kluczowego klienta, prezentu dla ważnego partnera biznesowego czy wyjątkowego kontrahenta z zastrzeżeniem, że uniwersalnego prezentu nie ma. Kropka.

Przy doradzaniu zakupu prezentu biznesowego najpierw należy określić, czego wręczać się nie powinno:

PREZENT FIRMOWY NIE POWINIEN BYĆ OSOBISTY:

  • Prezent w żaden sposób nie powinien mieć wymiaru osobistego, jednocześnie dobrze by było, aby był skrojony pod osobę, którą chcemy obdarować. To na pozór wykluczające się zdanie należy rozumieć następująco: upominek firmowy nie powinien składać się z przedmiotów osobistych jak części garderoby, co oznacza, że należy rezygnować z wręczania krawatów, apaszek, muszek, fularów itd., Podobnie wręczanie biżuterii jak spinek do mankietów, broszek, spinek do krawata, bransoletek itp. jest błędem. Nie mówiąc o bieliźnie. Zarówno w przypadku garderoby, jak i biżuterii prezent mógłby sugerować, że wręczający źle ocenia sposób ubierania się bądź dobór detali osoby, która ów prezent ma otrzymać. Dlatego warto jest się wywiedzieć czym kontrahent, którego chcemy prezentem połechtać, się interesuje bądź w czym gustuje. Wywiadu można dokonać poprzez sekretariaty lub poprzez asystentów. Uzyskane informacje dadzą nam pewien bufor bezpieczeństwa, że unikniemy nietaktu oraz oszczędzi nam to zachodu związanego z wyborem upominku.

PREZENT KORPORACYJNY NIE MOŻE BYĆ KŁOPOTLIWY:

  • Prezent biznesowy nie powinien być kłopotliwy (w całym zakresie znaczenia tego słowa). Nie powinien być w niewygodnych rozmiarach, ciężki, trudny do transportu, aromatyczny (tu w szczególności chodzi o rozpieczętowane ostre sery), niebezpieczny, nielegalny, żywy (należy unikać wręczania zarówno zwierząt, jak i roślin). Wszystkie te zastrzeżenia nie mają mocy, jeżeli z wywiadu wyniknie nam, iż taki prezent może odnieść największe wrażenie (patrz punkt powyżej).

PREZENT BIZNESOWY (VIP) NIE POWINIEN BYĆ PRODUKTEM WŁASNEJ FIRMY:

  • Prezent dla wyjątkowej osoby (dla VIP-a) nie powinien być produktem firmy, której reprezentant, choćby właściciel lub prezes, go wręcza. Obdarowanie nawet flagowym produktem swojej firmy może być odebrane jako pójście na łatwiznę lub na próbę nieudolnej promocji. Są firmy, które oferują tylko usługi lub ich produkty nie nadają się na prezenty, jednak nawet gdy firma produkuje asortyment z półki premium, nie powinna narażać się na taki błąd wizerunkowy. Prezent, szczególnie dla ważnej dla naszego biznesu osoby, powinien świadczyć o naszym zaangażowaniu w jego wyborze.
  • Produkty z segmentu premium są najczęściej prezentami eleganckimi i zamkniętymi w swojej formie. Dla przykładu można podać korkociąg L'Artiste firmy L'Atelier du Vin. Swoim wyglądem ociera się on o małe dzieło sztuki. Jego projektanci wznieśli się na wyżyny swoich umiejętności. Po wręczeniu tak wyjątkowego upominku możemy mieć pewność, że obdarowany dokładnie zapamięta od kogo go otrzymał. Korzystając z niego regularnie, nie będzie miał kłopotów z podzieleniem się ze swoimi gośćmi informacją kto z jego partnerów biznesowych ma tak świetny gust.

Jaki zatem powinien być prezent firmowy?

PREZENT BIZNESOWY POWINIEN POZYTYWNIE WPŁYWAĆ NA WIZERUNEK FIRMY:

  • Prezent dla ważnej osobistości w zakresie naszego biznesu powinien być wyjątkowy, zaskakujący i urzekający. Należy zdawać sobie sprawę z faktu, że prezent świadczy o wręczającym. Emocje jakie zostaną wywołane u obdarowywanego wpłyną na nasz wizerunek w jego oczach i ten wizerunek będzie utrwalany przy każdym korzystaniu lub chwaleniu się upominkiem. W swojej wyjątkowości upominek może ocierać się o kuriozalność, ale nigdy nie powinien wychodzić z elegancji. Przykładem może być Le Nez du Cafe - zestaw aromatów od Jeana Lenoira. Prezent dla kawosza, z pewnością nietuzinkowy, świadczący o pewności siebie wręczającego. Ukazuje firmę, od której prezent wychodzi jako silną, niestroniącą od odważnych decyzji, jako pewnego siebie partnera, a jednocześnie jako elegancką i w swej odwadze zwracającą uwagę na detale, niuanse. Dla miłośnika kawy aromat jest niezwykle istotnym niuansem. Prezent tego typu świadczyć może, że przedstawiciele wręczający reprezentują firmę, która nie ucieka się do banałów i chce wytyczać nowe ścieżki, a w biznesie to krótka droga do sukcesu.
  • Aby nie mnożyć całej listy przykładów, skupmy się na pierwszym produkcie przywołanym w tym artykule, ponieważ firma wręczająca korkociąg L'Artiste będzie się prezentowała w całkiem innym świetle niż ta wręczająca aromaty. Tutaj uwagę skupia fakt wybrania korkociągu dla miłośnika wina, czyli wręczający preferują obranie bezpiecznej drogi do sukcesu. Firma będzie się jawiła jako podejmująca rozważne decyzje minimalizujące ryzyko niepowodzenia. Jednocześnie zagadkowy wygląd korkociągu może sprawiać wrażenie, że nie wszystkie karty są odkryte. Jego kompletny, obły kształt bez zbędnych elementów może przywodzić skojarzenie, że w polityce obdarowującej firmy wysoki nacisk kładziony jest na dopinanie wszystkiego na ostatni guzik i robienia tego w najlepszym stylu.

PREZENT BIZNESOWY POWINIEN BYĆ EFEKTOWNIE OPAKOWANY:

  • Absolutnym obowiązkiem w prezencie firmowym jest eleganckie opakowaniu prezentu, stosownie dobrane do przedmiotu, jaki wręczamy. Kolor, faktura i gramatura papieru oraz dobrana do tego odpowiednia atłasowa wstążka i inne elementy ozdobne, dopełnią efekt, jaki chcemy osiągnąć. Opakowanie upominku również świadczy o wręczającym i utrwala jego wizerunek. Powinno być właściwie dobrane do stopnia formalności i okoliczności spotkania. Należy pamiętać, że przy ważnym spotkaniu biznesowym prezenty powinni otrzymać wszyscy zaproszeni. Nie powinno się pominąć obecnego asystenta, prawnika czy tłumacza, a wartość prezentu powinna być dobrana odpowiednio do funkcji.

 

W kolejnych artykułach z cyklu "Prezent w Biznesie", które ukarzą się w niedalekiej przyszłości, wyjaśnimy, w jakich sytuacjach naniesienie swojego logo jest wskazane, komu można wręczyć prezent na pierwszy rzut oka nieporęczny oraz jak radzić sobie z różnicami obyczajowymi wręczając upominek osobie z innego kręgu kulturowego.

ŁF

========================================================

Prezenty w Biznesie cz. 2 - Pracownicy

Literatura do całego cyklu artykułów:

"Prezenty w Biznesie": Karsznicki K., Sztuka dyplomacji i komunikacji w świecie wielokulturowym Modrzyńska J., Protokół dyplomatyczny etykieta i zasady savoir-vivre'u Granville A., Gentleman. Mam zasady Fortuna, P., Subiektywna psychologia biznesu Tesławski M., Projektowanie strategii marki Kamińska-Radomska I., Kultura biznesu, czyli międzynarodowy język kurtuazji Jarczyński A., Etykieta w biznesie Pietkiewicz E., Etykieta menadżera Orłowski T., Protokół dyplomatyczny. Ceremoniał i etykieta Grzesińska P., Poradnik motywowania: pracownik to nie automat na monety Sekuła Z., Wynagrodzenia zmienne i rzeczowe Gliszczyńska X. (red.), Psychologiczny model efektywności pracy Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka.